FEATUREDΓενικάΕιδήσεις

Η γραφειοκρατία και ο θρησκευτικός – πολιτιστικός φονταμενταλισμός λίγο πριν τον Eπιτάφιο

Επαίσχυντη και οδυνηρά προσβλητική όσο και απαράδεκτη εκκλησιολογικά ήταν η συμπεριφορά των υπευθύνων φύλαξης και λειτουργίας του χώρου της Ροτόντας στη Θεσσαλονίκη, απέναντι σε δημοσιογράφο της «Ζούγκλας» η οποία νωρίς το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής, επισκέφθηκε τον ιερό χώρο για να παρακολουθήσει τον στολισμό του Επιταφίου. Επισημαίνεται πως η δημοσιογράφος είχε ήδη από την προηγούμενη ημέρα συνεννοηθεί με τους αρμοδίους στην Ροτόντα και είχε εξασφαλίσει προφορικά την συναίνεση των αρμοδίων για να παρευρεθεί στον στολισμό του Επιταφίου.

Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής οι αρμόδιοι εντός της Ροτόντας αντιμετώπισαν με σκαιότητα την δημοσιογράφο. Με απαράδεκτες εκφράσεις και ακατανόητη προκλητικότητα την προπηλάκισαν λεκτικά και την προσέβαλαν. Συμπεριφέρθηκαν αντιχριστιανικά, αντιεκκλησιαστικά και απολίτιστα. Οι αρμόδιοι της Ροτόντας, οι υπεύθυνοι του στολισμού του Επιταφίου αλλά και ο επικεφαλής ιερέας ενήργησαν ως παρεκκλησιαστικοί Ταλιμπάν, ως φανατικοί Ζηλωτές, ως υπερσυντηρητικά «σταγονίδια». Με μία πρωτόγνωρη εχθρότητα κατά της ιδιότητος του δημοσιογράφου απαγόρευαν στην εργαζόμενη στη «Ζούγκλα» να ασκήσει το επάγγελμά της. Προχώρησαν όμως και παραπέρα. Αυθαίρετα, της απαγόρευσαν την είσοδο στον χώρο και ως απλή πιστή. Υπερέβησαν δηλαδή κάθε όριο.

Δύο ώρες αργότερα η δημοσιογράφος επέστρεψε. Οι ίδιοι «αρμόδιοι» την πληροφόρησαν πώς η είσοδος δημοσιογράφου στην Ροτόντα απαγορεύεται (καθώς και η λήψη οπτικού υλικού) με βάση την ειδική διάταξη για αρχαιολογικούς χώρους. Η διάταξη είναι γνωστή. Ωστόσο η δημοσιογράφος ζήτησε να παρευρεθεί στον στολισμό του Επιταφίου λόγω ημέρας και όχι να επισκεφθεί τον αρχαιολογικό χώρο γενικώς και αορίστως. Επί πλέον και ως απόδειξη της ανίκητης ανοησίας των «αρμοδίων», σε οποιαδήποτε γραφειοκρατική βαθμίδα, οι υπεύθυνοι του χώρου εξήγησαν στην δημοσιογράφο της «Ζούγκλας» πως «αν τραβούσε φωτογραφίες με το κινητό της χωρίς να τους ενημερώσει τότε, δεν θα υπήρχε πρόβλημα». Ούτε γάτα ούτε ζημιά δηλαδή. Αρκεί να μην θίγονται τα γραφειοκρατικά θέσφατα.

Δυστυχώς για άλλη μία φορά, κάποιοι επικίνδυνα ανόητοι ενεργώντας αυθαίρετα δημιουργούν κλίμα αποστροφής και εχθρότητας απομακρύνοντας τους νοήμονες πολίτες από τέτοιες εκδηλώσεις και εμβληματικούς χώρους. Είναι ντροπή. Μεγάλη Παρασκευή οι «φύλακες» της πολιτισμικής κληρονομιάς, του κάλλους της παράδοσης αλλά και της θρησκευτικής πίστης συμπεριφέρονται ως Ταλιμπάν και κομπλεξικοί ερμηνευτές γραφειοκρατικών διατάξεων.

Το χρονικό του προπηλακισμού της δημοσιογράφου

Στις οχτώ το πρωί δημοσιογράφος της «Ζούγκλας» έφτασε στην είσοδο του Ιερού Ναού Αγίου Γεωργίου (Ροτόντα) ώστε να καλύψει το θέμα του στολισμού του Επιταφίου εντός του συγκεκριμένου ναού, ο οποίος ταυτόχρονα αποτελεί και σημαντικό αρχαιολογικό μνημείο της πόλης. Θα είχε πράγματι μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς ο μεγαλεπήβολος αυτός χώρος φιλοξενεί τους πιστούς μόνο για 12 Κυριακές το χρόνο και σε κάποιες και μόνο ειδικές περιστάσεις και λειτουργίες, όπως η σημερινή. Όμως η ιστορία πήρε άλλη τροπή.

Όταν έφτασε, λοιπόν, η δημοσιογράφος ρωτήθηκε από τους υπεύθυνους του χώρου, τι ήθελε εκεί. Η ίδια συστήθηκε με το όνομα της και τότε της ζητήθηκε η δημοσιογραφική της ταυτότητα. Η ίδια δεν την έφερε μαζί της, καθώς την προηγούμενη μέρα είχε επισκεφθεί τον ναό και είχε μιλήσει με τους υπεύθυνους που παρευρίσκονταν εκείνη την ώρα στο χώρο και συνεννοήθηκε πως την επόμενη ημέρα το πρωί – δηλαδή από τις 7.00 σήμερα – θα μπορούσε να επισκεφθεί τον Ι Ν. καθώς αυτός θα ήταν ανοιχτός για όλους για τον στολισμό του Επιταφίου. Όταν εκείνη ανέφερε πως ήδη από το προηγούμενο απόγευμα είχε κανονίσει την σημερινή της επίσκεψη με την υπεύθυνη στον γκισέ εισιτηρίων, η απάντηση που πήρε ήταν ότι η συγκεκριμένη υπάλληλος δεν ήταν υπεύθυνη και συγκεκριμένα πως «αυτοί οι συμβασιούχοι δεν ξέρουν» και της απαγόρευσαν την είσοδο εντός του ναού λέγοντάς της να φύγει και πως ήταν ανεπιθύμητη.

Εκείνη τότε, ζήτησε ευγενικά να εισέλθει στο ναό απλά ως πιστή και όχι με τη δημοσιογραφική της ιδιότητα. Η απάντηση που πήρε από τους υπεύθυνους ήταν, πως δεν είχε κανένα δικαίωμα να παρευρίσκεται στον χώρο, καθώς αυτός αποτελούσε αρχαιολογικό μνημείο. Η ίδια απάντησε ότι βρίσκεται σε ιερό ναό, σε δημόσιο χώρο δηλαδή, και προχώρησε προς την είσοδο του ναού χωρίς όμως να εισέλθει σε αυτόν. Τότε δέχτηκε μία άκρως προσβλητική λεκτική επίθεση, με τον υπεύθυνο του χώρου να της λέει: «Τι νομίζεις ότι είσαι; Επειδή είσαι δημοσιογράφος; Είσαι ένα τίποτα! Να φύγεις από δω αμέσως, θα καλέσουμε την αστυνομία». Στο άκουσμα αυτών, η δημοσιογράφος γύρισε πίσω και ζήτησε από τους ανθρώπους που την εξύβρισαν με τόση χυδαιότητα να της συστηθούν. Ο ένας ανέφερε πως ονομάζεται Ανδρέας Αβραμίδης, ενώ ο άλλος αρνήθηκε να απαντήσει, λέγοντάς της «ανάκριση μου κάνεις; Δεν θα σου δώσω το όνομα μου, ποια νομίζεις ότι είσαι;».
Στο μεταξύ είχαν αρχίσει να συρρέουν στο ναό πιστοί που ενώ αρχικά τους είπαν ότι δεν τους επιτρέπεται η είσοδος μέσα στα επόμενα 2 λεπτά μπήκαν κανονικά για να συμμετάσχουν στο στολισμό του Επιταφίου.

Πρέπει να επισημανθεί πως ακόμη και ο ίδιος ο υπεύθυνος ιερέας, αρνήθηκε την είσοδο της δημοσιογράφου στον χώρο.

Έπειτα από όλα αυτά η δημοσιογράφος μας αποχώρησε από το χώρο σεβόμενη τόσο την ιδιότητα της, όσο και την ιερότητα του χώρου, αλλά και της ίδιας της ημέρας της Μεγάλης Παρασκευής.

Διαβάστε το εισαγωγικό κείμενο που ετοιμάσαμε για τον στολισμό του Επιταφίου στη Ροτόντα

Ο Ιερός Ναός του Αγίου Γεωργίου γνωστός και ως Ροτόντα, αποτελεί έναν από τους ιστορικότερους χώρους της Θεσσαλονίκης που μέτρα πάνω από 17 αιώνες ύπαρξης, ως δημιούργημα της πρώτοβυζαντινής περιόδου και αποτελεί ένα μεγαλειώδες παλαιοχριστιανικό μνημείο. Πρόκειται να παραμείνει ανοικτός καθόλη τη διάρκεια της μεγάλης Παρασκευής.

Εντός του χώρου, στις 7.00 το πρωί ξεκίνησε ο παραδοσιακός στολισμός του Επιταφίου. Στη συνέχεια (10.00 – 11.30) θα λάβει χώρα η Ακολουθία της Αποκαθήλωσης και στις 19.00 θα τελεστεί η Ακολουθία του Επιταφίου, ενώ έπεται η περιφορά του γύρω από τη Ροτόντα.

Πλήθος πιστών συρρέει από νωρίς στον ιερό χώρο για να προσκυνήσει τον Επιτάφιο και να παρακολουθήσει τις λειτουργίες. Το κλίμα είναι βαθιά συγκινησιακό και κατανυκτικό καθώς σήμερα το Θείο Δράμα οδεύει στην κορύφωση του.

Η ιστορικότητα, η λιτότητα, η ιδιαίτερη ακουστική, (καθώς δε χρησιμοποιούνται μικρόφωνα από τους ιερείς), ο φυσικός φωτισμός με τη συμβολική του διάσταση και η μοναδικότητα του συγκεκριμένου χώρου, ο οποίος άλλαξε στο πέρασμα των αιώνων πολλές ταυτότητες (από μαυσωλείο σε χριστιανικό ναό, έπειτα σε μουσουλμανικό τέμενος και ξανά σε χριστιανικό ναό) χωρίς όμως να χάσει ποτέ το κοινό στοιχείο της χρήσης του ως ιερού χώρου, εντείνει το αίσθημα ευλάβειας και κατάνυξης της σημερινής ημέρας.

ΠΗΓΗ:Zougla.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *